Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Czy w centrum Kowali będzie bezpiecznej?

Czy w centrum Kowali będzie bezpiecznej?

Skrzyżowanie w centrum Kowali nie należy do najbezpieczniejszych. Jak przyznają sami mieszkańcy, w tym miejscu wypadki i zdarzenia drogowe to codzienność. Najczęstszą przyczyną wypadków w tym miejscu to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Jak przyznaje starostwo powiatowe w Radomiu, ma się to zmienić. Jest już propozycja zmian.

Audyt bezpieczeństwa

W październiku ubiegłego roku odcinek drogi numer 733, obejmujący skrzyżowanie w Kowali, został przekazany powiatowi radomskiemu na mocy tak zwanej ustawy kaskadowej. Wcześniej zarządcą tej drogi był Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich.
- W ocenie mieszkańców gminy Kowala skrzyżowanie było bardzo niebezpieczne, ale przez całe lata nikomu z władz samorządowych jakoś to nie przeszkadzało. Dopiero, gdy odcinek drogi wojewódzkiej został przekazany powiatowi, nagle pojawiły się głosy „zatroskanych” o stan bezpieczeństwa w tym miejscu – mówi Waldemar Trelka, starosta radomski. – Fakty są takie, że natychmiast po formalnym przekazaniu nam drogi, na mój wniosek Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych zlecił wykonanie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zależało nam na wprowadzeniu rozwiązań, zwiększających bezpieczeństwo mieszkańców gminy Kowala i wszystkich innych użytkowników dróg w tej okolicy.

Jak informuje starostwo, audyt, który miał zdiagnozować przyczyny występowania kolizji, został wykonany przez certyfikowanego audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonywano dokumentację filmową i fotograficzną, a obserwacja zachowania użytkowników ruchu w okolicy skrzyżowania w Kowali była prowadzona o różnych porach dnia i nocy.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Dlaczego dochodzi do kolizji i wypadków?

W przedstawionym raporcie, wskazanych zostało wiele czynników, które mogły wpływać na zdarzenie drogowe w tym miejscu. Wśród nich znalazły się m.in.: mała czytelność znaków drogowych, ograniczenie widoczności poprzez samochody parkujące przy sklepach, usytuowanie oświetlenia ulicznego po niewłaściwej stronie ulicy, czy lokalizacja przy skwerze tablicy reklamowej gminy Kowala, której kolorystyka jest zbliżona do kolorystyki znaku „Stop”, przez co w pewnych warunkach atmosferycznych staje się on niewidoczny. Zaobserwowano też przypadki niedozwolonego parkowania pojazdów czy stragany handlowe rozstawiane na chodnikach przy skrzyżowaniu.

Wśród możliwych rozwiązań audytor zaproponował wykonanie tymczasowego wyniesionego minironda, przejezdnego dla pojazdów ciężarowych, które uregulowałoby zasady ruchu drogowego w tym miejscu.
- Uznaliśmy, że rozpisanie przetargów na projekt i dalsze prace zajęłoby zbyt dużo czasu. Minirondo musiałoby funkcjonować przynajmniej przez miesiąc, aby można było ocenić czy spełnia swoje zadanie, a i tak byłoby to rozwiązanie przejściowe – wyjaśnia Joanna Chojnacka, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych.

Propozycje zmian
Własny projekt z propozycjami zmian na skrzyżowaniu w Kowali wykonali inżynierowie zarządzania ruchem z Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych. - Naszym zdaniem, wpłyną one pozytywnie na stan bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Jednocześnie w trybie przetargowym będziemy zlecać opracowanie dokumentacji na docelową organizację ruchu w tym miejscu – mówi Joanna Chojnacka.

Najważniejsze propozycje projektu powiatowych drogowców dotyczą wszystkich wlotów na skrzyżowanie, gdzie zostałoby wprowadzone: ograniczenie prędkości do 40 km/h; ustawienie znaków A-30 (uwaga niebezpieczeństwo) oraz T-14 b (tablica ostrzegająca przed zderzeniami pojazdów); ustawienie znaków B-20 (Stop) na drodze podporządkowanej na wysięgnikach; ustawienie znaków D-6 (przejście dla pieszych) wraz z fluorescencyjnymi obwódkami; postawienie żółtych barier na łuku drogi, odseparowujących ruch pieszych od jezdni oraz biało – czerwonych słupków, uniemożliwiających wjazd pojazdów przez przejście dla pieszych przy sklepach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

W myśl projektu, zmienione byłoby również oznaczenie poziome w obrębie skrzyżowania. - Na jezdnię dróg podporządkowanych będą naniesione progi akustyczne, na drodze, prowadzącej od kościoła w stronę centrum Kowali byłby wytyczony pas wyłączony z ruchu (co jednoznacznie określi szerokość jezdni), a przejście dla pieszych zostałoby odsunięte o jeden metr od skrzyżowania. Dodatkowym wnioskiem powiatowych drogowców będzie przeniesienie tablicy reklamowej gminy Kowala z okolic skrzyżowania lub zmiana jej kolorystyki – wyjaśnia dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych.

Projekt został już przekazany do pilnego zaopiniowania przez Komendę Miejską Policji oraz Urząd Gminy w Kowali. Po jego zaopiniowaniu i zatwierdzeniu, wprowadzenie i wykonanie zmian będzie możliwe jeszcze w lutym lub na początku marca.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy